Економічний підхід в становленні ціни на товари ручної роботи

Давно хотіла написати подібну статтю, а спонукало прочитання різних думок з цього приводу, які, по правді, мене чомусь вводили в ступор. Хочу попередити, що я не буду давати вам точних формул за якими можна порахувати, бо видів рукоділля дуже багато, є різна специфіка роботи, я лише хочу узагальнити цю інформацію і дати напрямок.


Гадаю, у більшості майстрів настає такий момент, коли ваші вироби хочуть купити або ж ви маєте бажання їх продавати. І тут постає це одвічне питання: як? як визначити ціну продажу.
Сьогодні я не хочу філософствувати на тему: я роблю для душі, заробіток не для мене, сьогодні буду говорити про те, коли це стає вашим джерелом доходів.
Чесно, я вже забула про всю ту термінологію, що відноситься до ціноутворення, формування і т.і., хоч я за спеціальністю економіст, але так ним і не працювала :) тому буду говорити більш простіше і зрозуміліше і як роблю це я. Хочу попередити, що конкретні цифтри я не буду озвучувати, бо це являється моєю комерційною таємницею :) , але якщо у когось виникнуть питання, то допоможу, чим зможу.
Одне, з небагатьох, що мені запамяталося з пар в універі це вислів "грошенята" ще на першому курсі, який вживав наш викладач з Політичної економії. Це предмет про економіку як науку, що вона собою предсталяє, її базові закони та поняття, на ньому нас не вчили економити))) Що таке грошенята ви дізнаєтеся, коли дочитаєте до кінця :)

Інколи можна зустрічити досить гарні поради по ціноутворенню виробів руної роботи. А інколи можна прочитати: помножте витрати на матеріали на х2х3х4, або порахуйте приблизно матеріали і додайте якусь міфічну суму. Але чи спрвді воно перекриє всі ваші затрати?

Наприклад, вишитий альбом двох видів. Зараз хочу звернути увагу не на складність малюнків, припустимо, що малюнок однаковий, а на різний тип тканини. Зліва тканина аіда 14, вишивати на ній набагато легше, а зправа тканина з рівномірним сплетінням ниток і вишивати на ній важче, хоча коли увійдеш в ритм, то стає простіше, але з аідою в ритм увійти все ж легше. Чи можна оцінювати вартість роботи в цих двох випадках однаково, якщо існують цінники 10 чи 30 копійок за хрестик? А сучасні вишивки, де малюнок може бути не надто і сладним, але той красивезник бек забере не один деньроботи. Або якщо взяти формулу матеріали х2 чи навіть х3. Чи буде це об'єктивною ціною такої праці?


Або часто буває, що вартість матеріалів більше, як самої праці..наприклад використавши італійських картон чи наш місцевий? От, наприклад, приходимо ми до магазину купити зимовий светр. І висить два однаково пошиті але з різних матеріалів: один з штучної пряжі інший з натуральної шерстяної. Чи справедливо буде віддти за штучний светр приміром 1000 грн.? А за светр з натуральної пряжі? Тобто тут ви вже оцінюєте, чому оин коштує дешевше, інший дорожче і складаєте свою оцінку і ціну цього товару. То чому в ручній роботі не може бути так само? І чи правильно орієнтуватися на ціни у конкурентів?
І це ще один популярний метод ціноутворення - подивитися ціни у конкурентів, бо ціни це не моє, математику я не люблю, і я така вся творча, що ці ваші земні проблеми не для мене, і чому я маю щось рахувати у себе, як он Даринка порахувала і у неї все чудово :) Дивитися ціни у конкурентів - це нормально, це корисно, але і про себе не потрібно забувати. Але ось вам приклад.

 

..стрічка, яку я використовую в цьому альбомі коштує приблизно 16 грн. за ярд, тобто 90 см, а мені потрібно такої приблизно 110 см, тобто лише стрічка коштує майже 20 грн. Чому я звертаю увагу на стрічку? Бо я могла б використати звичайну односторонню чи репсову, вартість якої 2-5 грн. От і ваш конкурент використав стрічку за 3 грн., а ви за 20, то хто тепер у програші? Ще один момент - тканина. Я використовую оригінальну тканину від торгової марки Tilda, що це означає? І на що впливає? Якщо погонний метр останньої коштує 460 грн., а метр тканини іншого виробництва близько 200, чи вплине це на ціну?
Тому важливо навчитися формувати ціну, яка хоча б не шкодила вам і враховувала всі ВАШІ витрати, а вже потім орієнтуватися на ринок, попит і тренд.

Отже, що таке ціна? З чого вона складається? Якщо по простому ціна складається з витрат на виготовлення товару та прибутку.
І ось найцікавіше - що ж таке витрати і з чого вони складаються?
Витрати включають - матеріальну частину, те що можна помацати руками, тобто матеріалів з яких зроблена вами річ, трудових витрат та інших сукупних витрат (назву їх так).
Якщо ви не проти, шановна громадо, то всі свої приклади буду пояснювати на прикладі своїх фотоальбомів.

1. Систематизуємо свої матеріальні витрати на виріб.

Мій фотоальбом і його матеріальна частина:
- палітурний картон
- дизайнерський картон
- стрічка
- мереживо
- оксамитова стрічка
- мереживо
- квіти (до речі саморобні)
- брадс
- камінчики
- пружина
- синтапон

Отже, беремо і рахуємо вартість кожного елементу, навіть якщо це 10 чи 15 см стрічки чи мережива чи один гудзик. Бо буває використовуєш італійське мереживо вартістю 200 грн. за метр, то ці 10 см обійдуться в 20 грн. :) Це я як для прикладу.

2. Рахуємо ініші матеріальні витрати

Фактичні матеріали порахували. Залишилися такі як клей, нитки для шиття, фарба...тут вже складніше, в цьому випадку я закладаю якусь умовну суму, але порахувавши при цьому розхід таких матеріалів. Наприклад я знаю, що тюбика клею вистачить на 5 альбомів, а мотку ниток на 20. Так і рахую :)

3. Витрати на амортизацію, знос

Витрати на амортизацію :) все зношується, морально старіє, олівці зточуються, пасти списуються, голки в машинках ламаються. По правильному, є різні амортизаційні групи, типи для техніки, яка при ідеальних умовах має служити 5-10 років. Але потрібно виходити хоча б з гарантійних умов ваших інструментів та приладів. Наприклад, термін гарантійної роботи 1 рік, тобто при постійній роботі пристрою він прослужить рік, а там як знаєте. 
Приклад з життя: я коли працювала в магазині цифрової техніки, то зіштовхнулися з таким явищем, що одна модель принтеру працювала приблизно рік +/- :) бо продали їх з десяток, а майже через рік їх принесли відсотків 60-70.
До чого я. Це також потрібно враховувати. У мене два роки тому зламався фен для ембоссінгу. При тому, що він за свій короткий термін вже і ремонтувався, а замовлення були, фен у роботі потрібний, то ж довелося купувати новий. І ось такі амортизаційні % вам допоможуть і пристрій новий купити і не залазити собі в кишеню. Можна, наприклад, закласти певний % від всіх витрат. Цей % ви вже обираєте самостійно, орієнтуйтеся на знаряддя праці, які використовуєте.
4. Трудові затрати

Виходимо з того, що ви працюєте самостійно і робите все самі. Отже повинні отримувати оплату за свою роботу. Саме банальне і очевидне - це порахувати час затрачений на виконання. Скажу чесно, я рахувала :) для кожного окремого виду альбому, з декором і без, на пружині чи прошитому. Потім визначаєте для себе вартість свого робочого часу. Тут, наприклад, можна врахувати вашу майстерність - на початковому етапі оцінити вартість одиниці часу менше. Це як розряд у професіях - більш кваліфіковані працівники отримують більше :) 
А ще не забуваємо час на пакування, доставку, фотографію, якщо ви фотографуєте свої роботи для майбутніх продажів та їх обробку. Якщо вже рахувати, то в такі витрати можна включити час на обговорення нового замовлення :)
Наприклад, час витрачений на закупку матеріалів можна включити до вартості самих матеріалів.
Для орієнтації: звичайний робочий день - 8 год ( сюди ж входить обідня перерва і перерви на роботу). В місяць зазвичай 19-23 робочих дні. Якщо приміром ви хотіли б отримувати з/п 10000 тис., то година вашого часу коштувала б 60 грн. (при 21 робочому дню в місяць).

5.  Інші витрати

Тепер переходимо до таких абстрактних понять, або не зовсім :))) як сплата податків, витрати на електроенергію (комунальні витрати), поповнення мобільного (якщо робочий номер), витрати на обслуговування розрахункового рахунку, на доставку, пакування, можливо ваш варіант :) Бо ваш заробіток має покривати це все, точніше це є частиною ваших витрат, і ці витрати не повинні сплачуватися з вашого заробітку. Ці всі витрати потрібно розподіляти між вашими виробами.

6. Ризики
Ще один важливий момент, який йде поруч з вами. Що таке ризики? Як вони впливають на ваш дохід і чи можна їх уникнути? Звичайно, необхідно зробити все можливе, щоб цього не виникало. Але інують втрати, які ви передбачити не можете: раптове підвищення цін на матеріали, втрата при доставці, або ж ваш товар вкрали, він зіпсувався і т.д. В такому випадку доцільно закласти % ризику до вартості вашого товару. Цей коефіцієнт різний для різних видів підприємництва. Якщо ви давно займаєтеся власною справою, то вже маєте досвід, а якщо ні? Тут ви вже можете вирішувати самі - чи закласти % чи сподіватися, що вас це омине.

А ось майже кульмінація :) додаємо матеріальні витрати, витрати на брак, амортизацію, трудові затрати, вище перераховані витрати і отримуємо собівартість вашого продукту. Тобто це той мінімум, який ви маєте отримати з продажу. Тобто плюсуємо пункти і отримуємо собівартітсь виробу=1+2+3+4+5+6

І, власне, грошенята :) Грошенята - це ваш прибуток, тобто ваша винагорода за вашу підприємницьку діяльність, вашу унікальну ідею, яку ви втілили у життя. Це може бути фіксована сума, певний %. Тут ви вже можете орієнтуватися на ринок в якому працюєте. Можливо, ваші роботи вийшли значно дорожчими -  і, можливо, вам потрібно переглянути їх вартість, або ж шукати вашого клієнта. Або ви оцінили себе надто дешево і можна підняти ціни. Найголовніше, щоб ваш заробіток перекривав ваші витрати.

Це якщо коротко :) Сподіваюся все було зрозуміло, а якщо у вас залишилися запитання, то з радістю допоможу

Коментарі

  1. Дуже пізнавально, дякую!
    Я багато чого не враховую при формуванні ціни, треба подумати :)

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. дякую))) намагалася більше донести, що себе і свою роботу потрібно шанувати :) сподіваюся, що вона буде корисною :)

      Видалити
  2. Я багато статей прочитала на цю тему, але для мене питання ціноутворення залишається і далі загадкою. З багатьох причин, банально я не настільки дотошна шоб вирахувати скільки за електроенергію платити бо використовувала фен і світло працювало, чи за ножі чи машинку для вирізання, чи скільки пудри і наскільки її вистачить. Чи ще такий нюанс, я не люблю повторювати роботи, стараюсь робити різні, і помітила за собою що з одного набору штампів в мене по 2-3 листівки (маю на увазі не фонові що можна частіше чи написи використати, а якісь наприклад тематичні фламінго чи ананаси), відповідно як це врахувати теж, що ціна штампів не відбилась поки в роботі. Чи наприклад є роботи з нагромадженням чіпів/квітів, а є в стилі клін енд симпл і на них затрачено мало матеріалів, але чи не більше часу для задумки. Чи окреме питання дошок we r m k, дошки для конвертів/прапорців/букв. Якість ножів там не дуже, змінних поки нема. Тобто якщо зробити кільканадцять банерів з прапорцями і буквами то ножі точно потребуватимуть заміни, а оскільки їх нема то відповідно мабуть треба міняти дошку і це закладати в ціну. І якщо розраховувати оці всі нюанси то ціна листівки разом з комунікацією фотографуванням комунальними амортизацією і тд зростає в рази. І ціна має стартувати від 100 грн мінімум, але ніхто ж не заплатить за картонку і трохи прикрас таку суму. Наш народ швидше скаже що тут декору максимум на 30 грн. Так з альбомами це трохи легше бо їх будеш довго використовувати, а листівки це так - на кілька днів.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Електроенергію і я не рахую :) Але якби я, наприклад, шила 8 годин на добу, то вже інша справа :) Так, вираховувати пудру чи щось таке даже складно, відміряти нанограми ти також не будеш))) Я тут дуже розумію, і про час також, ці листівки клін енд сімпл складніші в рази))) але якщо ви над однією листівкою просиділи пів дня, а взяти за неї 30 грн...тому тут все індивідуально, кожний сам вирішує для себе, що враховувати, а що ні. Інколи раціональніше зробити 10 листівок по 20 грн, ніж одну за 200. Тому тут лише шукати баланс, на жаль

      Видалити
    2. ..тут є ще такий момент, коли замовник приходить до тебе сам і хоче конкретну роботу на конкретну тему..і ти думаєш чи купувати новий набір за 100 грн заради однієї чи кількох листівок, чи скажімо так покласти ці витрати на самого замовника, як на мене тут двояка ситуація. Коротше можна ще одну статтю писати :)

      Видалити
  3. Відповіді
    1. І тобі дякую! Сподіваюся він стане корисним, чи хоча б допоможе структуризувати думки :)

      Видалити
  4. Дуже дякую за статтю, є над чим подумати. Мій чоловік завжди каже, що робота кваліфікованого фахівця повинна добре оплачуватися (потрібно ж враховувати роки навчання теж)

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. будь ласка :) в рукоділлі як і в будь якій професії має бути ріст тебе як фахівця, а для цього потрібно постійно цим займатися, проходити/переглядати майстер класи..а щоб був такий ріст, то ти або маєш вже бути вчителем і навчати)) або ти продаєш свої вироби, або, як часто буває у срапі, ставати частиною дизайн команд. Тому тут все серйозно))) Хоча тут ще залежить від цілей, які ти переслідуєш

      Видалити

Дописати коментар

Популярні публікації